Angielski Lublin: 10 praktycznych wskazówek jak odróżnić przysłówki od przymiotników

W tym artykule przedstawimy 10 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci z łatwością odróżniać te dwie części mowy i stosować je poprawnie w codziennej komunikacji.

Dlaczego mówimy „She sings beautifully”, a nie „She sings beautiful”? Albo dlaczego „He is a good singer” brzmi poprawnie, podczas gdy „He sings good” już nie? 

Rozróżnienie między przysłówkami a przymiotnikami w języku angielskim może być prawdziwym wyzwaniem, nawet dla zaawansowanych uczniów. 

1. Zrozum podstawową różnicę

Pierwszym i najważniejszym krokiem do opanowania różnicy między przysłówkami a przymiotnikami jest zrozumienie ich podstawowych funkcji w zdaniu:

  • Przymiotniki opisują rzeczowniki lub zaimki. Odpowiadają na pytania „jaki?”, „który?”, „czyj?”. Na przykład: „She is a beautiful singer.” (Ona jest piękną piosenkarką.)
  • Przysłówki modyfikują czasowniki, przymiotniki lub inne przysłówki. Odpowiadają na pytania „jak?”, „gdzie?”, „kiedy?”, „w jakim stopniu?”. Na przykład: „She sings beautifully.” (Ona śpiewa pięknie.)

Ta fundamentalna różnica jest kluczem do prawidłowego użycia obu części mowy.

Warto zawsze zastanowić się, co dokładnie opisujemy w danym zdaniu – czy jest to osoba, przedmiot (wtedy użyjemy przymiotnika), czy może czynność lub cecha (wtedy sięgniemy po przysłówek).

2. Zwróć uwagę na końcówkę „-ly”

Jednym z najprostszych sposobów na rozpoznanie przysłówka jest zwrócenie uwagi na końcówkę „-ly”. Wiele przysłówków w języku angielskim tworzy się właśnie przez dodanie tej końcówki do przymiotnika. Oto kilka przykładów:

  • quick (szybki – przymiotnik) → quickly (szybko – przysłówek)
  • careful (ostrożny – przymiotnik) → carefully (ostrożnie – przysłówek)
  • loud (głośny – przymiotnik) → loudly (głośno – przysłówek)
  • beautiful (piękny – przymiotnik) → beautifully (pięknie – przysłówek)

Jednak pamiętaj, że nie jest to reguła bez wyjątków. Istnieją słowa kończące się na „-ly”, które są przymiotnikami (np. „friendly”, „lovely”, „costly”), oraz przysłówki, które nie mają tej końcówki (np. „fast”, „hard”, „late”).

Dlatego zawsze warto analizować kontekst zdania.

3. Analizuj kontekst zdania

Kontekst zdania często jest kluczowym elementem pomagającym określić, czy dane słowo funkcjonuje jako przymiotnik czy przysłówek. Zastanów się, co dokładnie jest opisywane w zdaniu:

  • „He is a careful driver.” (careful opisuje rzeczownik „driver” – to przymiotnik)
  • „He drives carefully.” (carefully opisuje czynność „drives” – to przysłówek)
  • „She made a quick decision.” (quick opisuje rzeczownik „decision” – to przymiotnik)
  • „She decided quickly.” (quickly opisuje czynność „decided” – to przysłówek)

Praktyka analizowania kontekstu zdania pomoże Ci rozwinąć intuicję językową i z czasem będziesz w stanie automatycznie rozpoznawać, czy dane słowo pełni funkcję przymiotnika czy przysłówka.

4. Identyfikuj słowa, które opisują

Przymiotniki zazwyczaj występują w dwóch pozycjach w zdaniu:

  1. Przed rzeczownikami: „a beautiful day”, „an interesting book”
  2. Po czasownikach łączących (być, wydawać się, wyglądać): „She looks happy„, „The food tastes delicious

Przysłówki natomiast często stoją:

  1. Przy czasownikach: „He runs quickly„, „She speaks fluently
  2. Przed przymiotnikami: „It’s a very interesting book”, „She’s extremely talented”
  3. Przed innymi przysłówkami: „He runs incredibly fast”, „She sings amazingly well”

Umiejętność identyfikacji tych pozycji w zdaniu pomoże Ci szybciej rozpoznawać przymiotniki i przysłówki.

5. Używaj pytań pomocniczych

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na rozróżnienie przymiotników i przysłówków jest zadawanie odpowiednich pytań. Możesz używać następujących pytań pomocniczych:

  • Dla przymiotników: „Jaki?”, „Który?”, „Czyj?”
  • Dla przysłówków: „Jak?”, „Gdzie?”, „Kiedy?”, „W jakim stopniu?”

Na przykład w zdaniu „He speaks fluently„, możesz zapytać „Jak mówi?”. Odpowiedź „fluently” wskazuje, że jest to przysłówek. Z kolei w zdaniu „He is a fluent speaker”, pytanie „Jaki mówca?” sugeruje, że „fluent” jest przymiotnikiem.

6. Pamiętaj o wyjątkach

W języku angielskim, jak w każdym języku, istnieją wyjątki od reguł. Niektóre słowa mogą funkcjonować zarówno jako przymiotniki, jak i przysłówki, bez zmiany formy. Oto kilka przykładów:

  • „He is a fast runner.” (fast jako przymiotnik)
  • „He runs fast.” (fast jako przysłówek)
  • „It’s a hard question.” (hard jako przymiotnik)
  • „He works hard.” (hard jako przysłówek)

Inne przykłady takich słów to: late, early, daily, weekly, yearly. Pamiętaj, że kontekst zdania zawsze pomoże Ci określić, w jakiej funkcji występuje dane słowo.

7. Zwróć uwagę na czasowniki zmysłowe

Szczególną grupę stanowią czasowniki zmysłowe (look, smell, taste, sound, feel). Po tych czasownikach zazwyczaj używamy przymiotników, a nie przysłówków. Jest to często źródło błędów dla uczących się języka angielskiego. Oto kilka przykładów:

  • „The flower smells sweet.” (nie „sweetly”)
  • „The music sounds beautiful.” (nie „beautifully”)
  • „The cake tastes delicious.” (nie „deliciously”)
  • „She looks sad.” (nie „sadly”)

Pamiętaj, że w tych przypadkach opisujemy cechę podmiotu, a nie sposób wykonywania czynności.

8. Uważaj na „good” i „well”

Jednym z najczęstszych błędów jest mylenie „good” (przymiotnik) z „well” (przysłówek). To rozróżnienie sprawia trudność nawet niektórym native speakerom. Zapamiętaj:

  • „He is a good singer.” (good opisuje rzeczownik „singer”)
  • „He sings well.” (well opisuje czynność „sings”)
  • „I feel good today.” (good jest przymiotnikiem po czasowniku zmysłowym „feel”)
  • „The project is going well.” (well opisuje, jak projekt postępuje)

Warto zauważyć, że „well” może być również przymiotnikiem oznaczającym „zdrowy”: „I’m not feeling well today.”

9. Praktykuj z parami przymiotnik-przysłówek

Nauka par przymiotnik-przysłówek może znacznie ułatwić zapamiętanie różnic i poprawne stosowanie obu form. Oto kilka przykładów:

  • easy (łatwy) → easily (łatwo)
  • slow (wolny) → slowly (wolno)
  • happy (szczęśliwy) → happily (szczęśliwie)
  • terrible (straszny) → terribly (strasznie)
  • comfortable (wygodny) → comfortably (wygodnie)
  • quiet (cichy) → quietly (cicho)

Twórz własne zdania z tymi parami, aby lepiej zrozumieć ich użycie w kontekście.

10. Wykorzystuj autentyczne materiały

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na opanowanie różnicy między przymiotnikami a przysłówkami jest kontakt z autentycznym językiem angielskim. Oto kilka sugestii:

  • Czytaj anglojęzyczne książki, artykuły, blogi – zwracaj uwagę na to, jak autorzy używają przymiotników i przysłówków.
  • Oglądaj filmy i seriale w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami – pomoże to w zrozumieniu kontekstu użycia różnych form.
  • Słuchaj podcastów lub audycji radiowych w języku angielskim – skup się na tym, jak native speakerzy używają przymiotników i przysłówków w codziennej komunikacji.
  • Analizuj teksty piosenek w języku angielskim – często zawierają one ciekawe przykłady użycia obu części mowy.

Regularne obcowanie z autentycznym językiem pomoże Ci rozwinąć intuicję językową i z czasem będziesz w stanie automatycznie rozpoznawać i stosować przymiotniki i przysłówki bez zastanawiania się nad regułami gramatycznymi.

Podsumowanie

Rozróżnianie przymiotników i przysłówków w języku angielskim może początkowo wydawać się trudne, ale z praktyką staje się coraz łatwiejsze. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest regularna nauka i ćwiczenia. Stosuj się do powyższych wskazówek, analizuj kontekst, zadawaj sobie pomocnicze pytania i nie bój się eksperymentować z językiem.

W Avalon Szkoła Językowa w Lublinie rozumiemy, jak ważne jest opanowanie tych niuansów gramatycznych. Nasze kursy języka angielskiego są zaprojektowane tak, aby pomóc Ci w przezwyciężeniu takich wyzwań. Nasi doświadczeni lektorzy stosują innowacyjne metody nauczania, które uczynią Twoją naukę nie tylko efektywną, ale i przyjemną.

Podobne wpisy